Rozvláčně

Legislativních novinek v březnu bylo málo, zato byly důkladné. Tak divoké změny v zákonu o dani z přidané hodnoty jsme ještě nezažili, a to v průběhu celé DPH historie počínající v roce 1993. Podnikatelé a jejich účetní se s nynějí revoluční novelou budou ještě dlouho potýkat. To proto, že ke spolehlivému, předvídatelnému výkladu nynějších legislativních novinek povede dlouhá a klopotná cesta, v níž budou nezanedbatelnou roli hrát předlouhá soudní řízení.

Z Finančního zpravodaje avizuji jediný generálně ředitelský pokyn, který provádí jednu z revolučních DPH novinek.

 

 

1. Zákon 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, byl novelizován zákonem č. 47/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Účinnost je trojí

- od 8.3. 2011 - dvě ustanovení
- od 1.4. 2011 - celá novela s několika výjimkami
- od 1.1. 2012 - jediné ustanovení
Velká, neobvykle rozsáhlá novela jednoho ze dvou našich základních daňových předpisů. Je neobvyklá nejen svým rozsahem, ale i hloubkou a povahou daňových změn, které přináší. Některé z nich lze dokonce označit jako změny zásadní, reformní povahy.
Co se objemu novinek týče, je ve své celistvosti jen stěží uchopitelná. Záměrně jsem se omezil na zvýraznění je těch novinek, které vnímám jako přelomové. Změny méně revoluční povahy zde nezmiňuji, jejich prostá enumerace by dalece přesáhla možnosti tohoto bulleinu.

Novela zákona o dani z přidané hodnoty zavádí do našeho daňového práva řadu požadavků evropských daňových směrnic, které jsou zejména v oblasti DPH na evropské úrovni opřeny o zpětnou vazbu z dlouholeté praxe a díky tomu jsou důkladně rozpracovány, zejména v předcházení daňovým únikům. Razantní zásahy tohoto druhu přináší novela ve dvou případech, oba jsou zaměřeny proti neoprávněnému odpočtu. Prvním je zavedení tuzemského reverse-charge neboli přenesení povinnosti přiznat daň z poskytovatele na příjemce plnění. Je to vlastně popření základního principu daně z přidané hodnoty, jak jsme ji doposud znali. Při takových zdanitelných plněních nepřiznává a neplatí daň dodavatel, ale odběratel současně s uplatněním nároku na odpočet, takže na jeho straně nula od nuly pojde. Režim přenesení daňové povinnosti podléhá rozšířeným požadavkům na daňový doklad a přísným pravidlům pro evidenci a doložení ukutečněného dańového plnění jak na straně kupujícího, tak i prodávajícího.

Režim přenesení daňové povinnosti se zatím vztahuje jen na nepříliš širokou skupinu obchodních situací, například na dodání neinvestičního neopracovaného zlata, při dodání šrotu z široké skupiny kovů od železa po berylium, některých sběrných surrovin (papír, střepy, hadry, ...), a také při obchodování s emisními povolenkami. Je zřejmé, že se jedná o úzce specializované obchodní připady, nimiž se v praxi potká jen málo účetních. To se ale za necelý rok změní, protože od 1.1. 2012 bude režim přenesení daňové povinnosti platit i pro většinu stavebních prací. Do té doby ale určitě zapracují dodavatelé účetních programů, a vytvoří srozumitelný a přehledný nástroj pro účetní zpracování daňově přenesených obchodních případů.

 

Druhou velkou novinkou je nové ručení odběratele za daň ze zdanitelného plnění (uskutečněného v tuzemsku), která nebyla záměrně odvedena jeho dodavatelem. Je to silné a lze říci i dost drsné ustanovení. Ukládá totiž odběrateli zaplatit daň z přidané hodnoty za dodavatele, který se podvodem placení daně vyhnul. Cituji celé ustanovení:

 

§ 109 Ručení za nezaplacenou daň

(1) Plátce, který přijme zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku uskutečněné jiným plátcem nebo poskytne úplatu na takové plnění (dále jen "příjemce zdanitelného plnění"), ručí za nezaplacenou daň z tohoto plnění, pokud v okamžiku jeho uskutečnění věděl nebo vědět měl a mohl, že

a) daň uvedená na daňovém dokladu nebude úmyslně zaplacena,

b) plátce, který uskutečňuje toto zdanitelné plnění nebo obdrží úplatu na takové plnění (dále jen "poskytovatel zdanitelného plnění"), se úmyslně dostal nebo dostane do postavení, kdy nemůže daň zaplatit, nebo

c) dojde ke zkrácení daně nebo vylákání daňové výhody.

(2) Příjemce zdanitelného plnění ručí také za nezaplacenou daň z tohoto plnění, pokud je úplata za toto zdanitelné plnění bez ekonomického opodstatnění zcela zjevně odchylná od obvyklé ceny25).

Nové ustanovení bezesporu vnese do obchodních vztahů nepřehlédnutelnou míru nejistoty. Doposud se podnikatelé museli starat jen o to, zda je jejich dodavatel nemá v úmyslu při obchodu podvést. Zda se hodlá vyhnout placní DPH nebylo jejich starostí. To se nyní drasticky změnilo. Podnikatel se od 1.4. 2011 musí starat i o "daňovou disciplinovanost" svých dodavatelů. Pokud to neučiní, bude riskovat nedobrovolné placení daně za jíný daňový subjekt.

V této chvíli zdaleka není jasné, jak bude v daňové a soudní praxi vykládáno, že odběratel "vědět měl a mohl", že jeho dodavatel připravuje daňový podvod. Očekávám delší období právní turbulence, než tato tradiční, ale dvojsečná právní formulace dojde svého ustálenějšího a respektovaného výkladu.

 

Mezi další změny patří rozšíření definice "dlouhodobého majetku", upřesňuje a precizuje se termín uskutečnění zdanitelného plnění, zavádejí se pravidla pro zaokrouhlování výše daně na daňovém dokladu, rozsáhle byla upřesněna pravidla pro opravu základu daně a opravu výše daně.

 

Kupodivu se nezměnilo nic na sazbě daně pro sociální bydlení, zachována zůstala i definice sociálního bydlení.

Objem dalších dílčích změn je takřka nepřehledný. Český účetní se bude muset na novelizovaný zákon rychle a důkladně adaptovat. Školicí agentury už nabízejí specializované semináře a těší se na tučné zisky.

 

 

Finanční zpravodaj

 

 

2. Pokyn GŘF-D-4, kterým se stanoví formát a struktura výpisu z evidence pro daňové účely podle § 92a odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z přidané hodnoty")
Účinnost od 1.4. 2011
Nedlouhý jednostránkový pokyn specifikuje způsob evidence uskutečněných a přijatých zdanitelných plnění v režimu přenesení daňové povinnosti. Pro tuto evidenci zavádí závazný formulář (pouze elektronický) a jeho podání rovněž umožňuje pouze elektronickou cestou.